Ein Forschungsprojekt der Heisenberg-Professur für Gegenwartskunstgeschichte in Kooperation mit dem Museum für Moderne Kunst (seit 2022)
Prof.'in Dr. Antje Krause-Wahl
Nadine Hahn-Rübel, M.A.
(English version see below)
Der Kurator Jean-Christophe Ammann hat die Kunstlandschaft Europas geprägt. Er war ab 1968 nach seiner Assistenz für Harald Szeemann an der Kunsthalle Bern als einer der jüngsten Museumsdirektor*innen Europas am Kunstmuseum Luzern tätig. 1978 wechselte er in die Kunsthalle Basel. 1989 wurde er Direktor des Museums für Moderne Kunst in Frankfurt am Main (1989–2001). In der Schweiz, in Deutschland und Italien kuratierte er vielbeachtete und wegweisende Gruppen- und Einzelausstellungen, in denen Körper und Erfahrungen des Körpers eine zentrale Rolle einnahmen und setzte sich für ein umfangreiches Performance-Programm ein. Zu seinem Abschied 2001 überließ Jean-Christophe Ammann dem MMK sein persönliches Archiv, welches 35 Jahre seiner kuratorischen Tätigkeit in der Kunsthalle Bern, dem Kunstmuseum Luzern, der Kunsthalle Basel und am MMK in Frankfurt dokumentiert. Das Archiv umfasst Raumskizzen und Fotografien von Ausstellungen und Performances, Einladungskarten, Plakate, Künstler*innenbücher, Ausstellungskataloge, Zeitschriften, Schallplatten und Tonkassetten sowie Film- und Videoaufnahmen. Es enthält darüber hinaus unveröffentlichte Korrespondenzen mit Kurator*innen, Galerist*innen und Künstler*innen.
Auftakt des Projektes ist das Seminar Kuratorische Archive - Jean-Christophe Ammann (Wintersemester 2022/23) indem ein Teil des Archivs inhaltlich aufbereitet wird und ausgehend von den Materialien im Archiv Ausstellung Ammanns rekonstruiert werden.
>Zu den Archiven auf der Website des MUSEUM MMK FÜR MODERNE KUNST
Wissenschaftliche Hilfskraft: Laura Waas
A research project of the Heisenberg professorship for contemporary art history in cooperation with Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main (since 2022)
Prof.'in Dr. Antje Krause-Wahl
Nadine Hahn-Rübel, M.A.
Curator Jean-Christophe Ammann was a major influence on Europe's artistic landscape. From 1968 on, after assisting Harald Szeemann at Kunsthalle Bern, he became director of Kunstmuseum Luzern, making him one of Europe's youngest museum directors. In 1978, he moved to Kunsthalle Basel. In 1989, he became director of Frankfurt am Main's Museum für Moderne Kunst (MMK) (1989–2001). In Switzerland, Germany, and Italy, he curated groundbreaking, highly acclaimed group and solo exhibitions, in which the body and bodily experiences take center stage, with Ammann championing extensive performance programs. On his departure from the museum in 2001, he left his personal archive to the MMK, which documents 35 years of curatorial practice at Kunsthalle Bern, Kunstmuseum Luzern, Kunsthalle Basel and in Frankfurt am Main. The archive comprises installation sketches, photographs of exhibitions and performances, invites, posters, artist books, exhibition catalogs, magazines, LPs and cassette tapes as well as film and video recordings. It also includes his unreleased personal correspondence with curators, gallerists, and artists.
Ammann's central role in the developing landscape of museums for contemporary art has been emphasized and the exhibition “Transformer. Aspekte der Travestie" (1974) has been described within exhibition history as queer curating avant la lettre.
This research project situates Ammann's curatorial practice within discourses surrounding the body, sexuality, and gender relations of the 1960s and 1970s. It examines the role of the sensory body within exhibition projects of the newly forming European exhibition landscape, in which differing political and social contexts form, questioning how a fluidly gendered perspective is dealt with in an exhibition practice, when curatorial actions understand themselves as shaping the dynamic between artists, exhibits, modes of display, the institution, and the public.
This research is set to become accessible to the public through different media, one of them being an online presentation of the archive materials on the website of Museum für Moderne Kunst.
The project will begin with the seminar “Kuratorische Archive – Jean-Christophe Ammann" (winter term 2022/23), in which part of the archive will be prepared, serving as the base for an archival reconstruction of Ammann's exhibitions.
Online archive on the website of Museum für Moderne Kunst (https://www.mmk.art/en/learning-and-research/archive/)
Research Assistant: Laura Waas