Prof'in Dr. Mechthild Fend

E-Mail Fend@kunst.uni-frankfurt.de

Raum 351
Telefon (069) 798-28214

Sprechstunden

Aus gegebenem Anlass finden Sprechstunden im WiSe 20/21
telefonisch unter Tel. 069 798-28214 dienstags zwischen 16 Uhr und 17 Uhr oder
per Zoom (nach vorheriger Vereinbarung per Mail) donnerstags zwischen 14 Uhr und 15 Uhr statt.

Forschungsschwerpunkte:

  • Französische Kunstgeschichte des 18. und 19. Jahrhunderts
  • Kunsttheorie des 18. und 19. Jahrhunderts
  • Historiographie der Kunstgeschichte
  • kunsthistorische gender-studies
  • das Verhältnis von Körper und Bild
  • die historischen Beziehungen zwischen Kunst und Wissenschaft
  • Künstleranatomie und medizinische Bilder


Akademischer Werdegang

Mechthild Fend ist seit Juli 2020 Professorin für Kunstgeschichte des 18. und 19. Jahrhunderts am Kunsthistorischen Institut der Goethe-Universität Frankfurt. Zuvor war sie Professor of History of Art am University College London (UCL), wo sie seit 2006 lehrte und weiterhin Honorarprofessorin ist. Von 2001-2005 war sie Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte in Berlin (Abteilung Lorraine Daston) und 1998-1999 Postdoktorandin am Graduiertenkolleg ‚Psychische Energien Bildender Kunst‘ an der Goethe Universität. Forschungspreise und Stipendien (Auswahl): Membership, Institute for Advanced Study, Princeton (2005-2006); Visiting Scholarship at CRASSH (Center for Research in the Arts, Social Sciences and Humanities), Cambridge, UK (Feb-March 2005); J. Paul Getty Postdoctoral Fellowship (2000-2001); Doktorandenstipendium der Heinrich-Böll-Stiftung.

Mechthild Fend hat Kunstgeschichte, Geschichte und Erziehungswissenschaften in Köln und Hamburg studiert und ihre von Klaus Herding betreute Dissertation 1998 an der Goethe-Universität abgeschlossen.

Englische Version:

Mechthild Fend joined the department of History of Art at Goethe University in 2020. Previously she was a Professor of History of Art at University College London (UCL) where  she taught since 2006 and continues to be Honorary Professor. Between 2001 and 2005 she was a research scholar at the Max Planck Institute for the History of Science in Berlin (department Lorraine Daston). She also held a number of prestigious post-doctoral fellowships and awards, including a Getty Postdoctoral Fellowship (2000-2001), and a membership at the Institute for Advanced Studies at Princeton (2005-2006). She specialises in French 18th- and 19th-century art and visual culture and the historically changing relations between art and science. Her work is driven by a feminist perspective and an interest in the complex relationships between body and image. She has also published on art theory and the historiography of art history, and she has lectured and published widely on skin, flesh tones, skin colour and artistic anatomy. Her most current work is concerned with anatomical illustrations and medical imagery, and she is starting a new project on the pathologies of the portrait.

Mechthild has co-edited five collected volumes and is the author of two monographs. Grenzen der Männlichkeit: Der Androgyn in der französischen Kunst und Kunsttheorie 1750-1830 (Berlin: Reimer, 2003) was translated into French as Les limites de la masculinité: L'androgyne dans l'art et la théorie de l'art en France 1750-1830 (Paris: La Decouverte, 2011). The book is concerned with androgynous masculinities in the period of the French Revolution. Her second book is Fleshing out Surfaces: Skin in French art and medicine 1750-1850 (Manchester University Press, 2017).


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