Professur für Architekturgeschichte

In contrast to the dissociating tendencies of recent years, the professorship does not regard theoretical reflection and historical analysis as separate fields, but rather as dialectically related aspects of a scientific examination of architecture. This is based on the insight that access to certain historical themes can always be explained by a specific interest in the present, while substantial figures of thought in architectural theory can hardly be formulated without sound knowledge of the history of ideas and the history of the humanities. Architectural history and architectural theory are therefore to be regarded as inseparably connected fields, which only in interaction allow a complex, conceptually precise and methodically stringent examination of the object. Based on this fundamental consideration, the professorship deals with the historical genesis of architecture and architectural theory as well as with contemporary discourses and newer methodological approaches. This includes the consideration of media theoretical, philosophical and general art historical questions.


Ringvorlesung im Wintersemester 2021/22: 

ARCHITECTURE, ARCHIVE, ACTIVISM

(Ringvorlesung Kunstgeschichtliches Institut, Prof. Dr. Carsten Ruhl)     

Diese Vortragsreihe versucht, Archive und Archivarbeit als potenzielle Formen des Aktivismus im Bereich der Architekturproduktion, des Architekturdiskurses und seiner Überschneidungen mit der Kunst zu betrachten. Aktivismus impliziert eine politische Forderung, wenn wir das Politische als einen kommunikativen und konfliktreichen Raum verstehen, in dem wir alle als Gesellschaft entscheiden, wie wir gemeinsam handeln wollen. Archive sind weder neutrale noch stabile Institutionen. Sie sind selbst historische und politische Gebilde. Sie bewahren, legitimieren und gestalten sowohl die Produktion als auch den Konsum von Geschichten und Theorien über die gebaute Umwelt. Über die in architektonischen Sammlungen aufbewahrten Aufzeichnungen hinaus befasst sich diese Vortragsreihe mit den historischen und politischen Prozessen der Institutionalisierung, den Praktiken der Gedächtnisbildung und der soziokulturellen Legitimation von Wissen in Architektur und Urbanismus. 

Was ist ein Archiv oder was kann es sein? Und können wir die Stadt als ein Archiv betrachten? Ausgehend von der Tatsache, dass jedes Archiv eine bestimmte und kuratierte Perspektive repräsentiert, befasst sich die Vortragsreihe nicht nur mit der Frage, wie, warum und durch wen Archive konstruiert werden, sondern will auch Wege erkunden, um bestehende Archive kritisch zu hinterfragen und vielleicht sogar zu dekonstruieren, und fragen, ob dekoloniale, feministische, soziale und antirassistische Ansätze zur Arbeit mit und durch Archive als Formen des Aktivismus betrachtet werden können. Unser Bestreben ist es, von einer panoramaartigen historischen Perspektive auf die architektonische Forschung abzuweichen und eine Plattform für den Austausch von situierten Positionen, Thesen und Erzählungen vorzuschlagen.

Diese Vorlesungsreihe ist Teil des Lehrschwerpunkts "Architektur, Archive und Aktivismus", in dessen Rahmen im Wintersemester 2021-2022 am Kunstgeschichtlichen Institut der Goethe-Universität Frankfurt eine Reihe von Veranstaltungen und Aktivitäten zu diesem Thema stattfinden, darunter Seminare und Workshops von Dr. Daniela Ortiz dos Santos, Dr. Sarah Borree, Dr. Frederike Lausch und Dr. Lena Holbein sowie von Prof. Dr. Carsten Ruhl.


Ringvorlesung "Architecture, Arcive, Activism" 

This lecture series proposes to think of archives and archival work as potential forms of activism in the realm of architecture production, architecture discourse and its intersections with art. Activism implies a political demand if we understand the political as a communicative and conflictual space in which we all decide as a society how to act together. Archives are neither neutral nor stable institutions. They are historical and political entities themselves. They preserve, legitimize and shape both production and consumption of histories and theories of the built environment. Going beyond but not excluding records preserved in architectural collections, this lecture series tackles the historical and political processes of institutionalization, memory-making practices and socio-cultural legitimation of knowledge in architecture and urbanism.  

What is an archive or what can it be? And can we look at the city as an archive? Bringing into view that every archive represents a particular and curated perspective, the lecture series not only addresses how, why and through whom archives are being constructed, it also wants to explore ways to critically interrogate and maybe even deconstruct existing archives and ask whether decolonial, feminist, social and anti-racist approaches to working with and through archives can be considered forms of activism. Our efforts are to shift from a panoramic historical perspective on architectural research and to propose a platform for the exchange of situated positions, propositions and narratives. 

This lecture series is planned to be on site. If new restrictions apply for the Winter Semester, it will be entirely delivered in a digital format. It is part of the teaching focus “Architecture, Archives and Activism", in which a series of events and activities around this topic, including seminars organized by Dr. Daniela Ortiz dos Santos, Dr. Sarah Borree, Dr. Frederike Lausch and Dr. Lena Holbein as well as a workshop organized by Prof. Dr. Carsten Ruhl will be taking place through the Winter Semester 2021–2022 at the Art History Department of the Goethe University Frankfurt. 

The teaching focus is also an initiative by the Center for Critical Studies in Architecture (CCSA) and the Architectures of Order research cluster (AO). The CCSA reflects upon the history, theory and mediality of architecture as an intellectual and aesthetic challenge. The Center seeks to afford undergraduate and graduate students the skills to link theory and research expertise with interdisciplinary issues. This is based on the awareness that the access to certain historical topics is always accompanied with a specific interest in the present, while substantial architectural research can barely be conducted without knowledge of the history of ideas.

Further Information to be soon announced on the CCSA homepage (criticalarchitecture.org) 

Programm:

21.10. Introduction/Einführung
28.10. Workshop
04.11. "Wasser im Archiv", Rembert Hüser, Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Goethe-Universität Frankfurt am Main
11.11. Workshop
18.11. "The City is an Archive", Samuel Burgum, Department of Urban Studies and Planning, University of Sheffield
25.11. Workshop
02.12. "Die eingemauerte Bibliothek. Von Architekturen des Wissens",  Knut Ebeling, Professor für Medientheorie und Ästhetik, Kunsthochschule Berlin Weißensee
09.12. Workshop
16.12. "Action or Retraction? Prague as an Im/material Archive, 1950-1980" Hana Gründler, Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte, Florenz
20.01. Workshop/Lecture
27.01. "The Architect's Archive",  Anne Hultzsch, Assistant Professor, ETH Zürich
03.02. Workshop
10.02. "Archives: Secret-Défense?" Samia Henni, Albert Hirschman Chair for Identity Passions between Europe and the Mediterranean at the Institute for Advanced Studies, University of Marsailles
17.02. Final Discussion


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New Project:

Architectures of Order
Practices and Discourses between Design and Knowledge


"Architectures of Order" refers to the importance of order techniques in architectural practices and focuses on the relevance of architectural thought in social discourses. The project takes this context into account by understanding architecture as a cultural ordering practice that operates at the interfaces of control, knowledge, design and subjectivation. It asks, first, about the creation of order through architecture, second, about the significance of architecture for nonarchitectural order narratives, and third, about the interaction of both spheres. The project bundles competences in architectural history, history, cultural and media studies, sociology and design theory and integrates architectural design and media practice.

In the long term, LOEWE funding is intended to be the starting point for an internationally visible architectural profile in the Rhine-Main region. In addition to the Goethe University Frankfurt am Main, the Technical University Darmstadt and the Max-Planck-Institute for European Legal History, the German Museum of Architecture (DAM) and the Center for Critical Studies in Architecture (CCSA) are involved in this focus.

Homepage: www.architecturesoforder.org

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Öffentlicher Vortragsabend "Exploring the Effects of Architecture" mit anschließender Diskussion am 02.11.2021 um 18 Uhr 


Drei Vortragende und eine moderierte Diskussion widmen sich der Frage: Wie wirkt eigentlich Architektur? HANNAH LE ROUX (University of the Witwatersrand, Johannesburg), KENNY CUPERS (Universität Basel) und Daniel M. Abramson, Pamela Karimi, Laila Seewang und Meredith TenHoor für das AGGREGATE ARCHITECTURAL HISTORY COLLABORATIVE stellen Ihre Perspektiven auf die Ordnungsmacht gebauter Architektur vor. 

Gebaute Ordnung: Speicher des Wissens

Unser alltägliches Leben wird in nicht unerheblichem Maße von der architektonischen Konfiguration des uns umgebenden Raums beeinflusst. Den Ausgangspunkt für die thematische Ausrichtung der Ringvorlesung „Gebaute Ordnung. Speicher des Wissens“ im Wintersemester 2021/22 bildet die Feststellung, dass Architektur Wissen räumlich konfiguriert und damit wesentlichen Anteil an der Modulierung, Durchsetzung, Kanonisierung und Institutionalisierung epistemischer Modelle hat. Archive, Bibliotheken, Museen und Universitäten können als materialisierte Wissensordnungen aufgefasst werden: das gesammelte, ausgewählte, geordnete, erschlossene und vermittelte Wissen wird räumlich gefasst. Untersucht werden soll, inwiefern die konkrete architektonische Rahmung auf Organisations- oder Wissensstrukturen zurückwirkt.

Diesem Themenkomplex wird im Rahmen von vier Abendvorträgen nachgegangen, bei denen es um reale, theoretische und utopische Wissensordnungen und deren architektonische Konfiguration gehen wird.
DO 18.11.2021
WOUTER VAN ACKER: Reformatting the Memory Palace: When Everything Exists to End in a Document
MI 01.12.2021
PHILIPPE VIÉRIN: Reading Place
DO 13.01.2022
KIRSTEN WAGNER: Gebaute Welt- und Wissensordnung. Architekturen der Weltausstellungen im 19. Jahrhundert
DO 27.01.2022
EVA DOLEZEL: Objektarchitekturen, Wissenskonstellationen. Der museale Raum der Kunst- und Naturalienkammern in Theorie und Praxis
Die Veranstaltung findet im Rahmen des Jahresthemas 2021 statt und schließt an die Ringvorlesung „Gebaute Ordnung: Räume der Macht“ aus dem Sommersemester 2021 an. 

In contrast to the dissociating tendencies of recent years, the professorship does not regard theoretical reflection and historical analysis as separate fields, but rather as dialectically related aspects of a scientific examination of architecture. This is based on the insight that access to certain historical themes can always be explained by a specific interest in the present, while substantial figures of thought in architectural theory can hardly be formulated without sound knowledge of the history of ideas and the history of the humanities. Architectural history and architectural theory are therefore to be regarded as inseparably connected fields, which only in interaction allow a complex, conceptually precise and methodically stringent examination of the object. Based on this fundamental consideration, the professorship deals with the historical genesis of architecture and architectural theory as well as with contemporary discourses and newer methodological approaches. This includes the consideration of media theoretical, philosophical and general art historical questions.


Ringvorlesung im Wintersemester 2021/22: 

ARCHITECTURE, ARCHIVE, ACTIVISM

(Ringvorlesung Kunstgeschichtliches Institut, Prof. Dr. Carsten Ruhl)     

Diese Vortragsreihe versucht, Archive und Archivarbeit als potenzielle Formen des Aktivismus im Bereich der Architekturproduktion, des Architekturdiskurses und seiner Überschneidungen mit der Kunst zu betrachten. Aktivismus impliziert eine politische Forderung, wenn wir das Politische als einen kommunikativen und konfliktreichen Raum verstehen, in dem wir alle als Gesellschaft entscheiden, wie wir gemeinsam handeln wollen. Archive sind weder neutrale noch stabile Institutionen. Sie sind selbst historische und politische Gebilde. Sie bewahren, legitimieren und gestalten sowohl die Produktion als auch den Konsum von Geschichten und Theorien über die gebaute Umwelt. Über die in architektonischen Sammlungen aufbewahrten Aufzeichnungen hinaus befasst sich diese Vortragsreihe mit den historischen und politischen Prozessen der Institutionalisierung, den Praktiken der Gedächtnisbildung und der soziokulturellen Legitimation von Wissen in Architektur und Urbanismus. 

Was ist ein Archiv oder was kann es sein? Und können wir die Stadt als ein Archiv betrachten? Ausgehend von der Tatsache, dass jedes Archiv eine bestimmte und kuratierte Perspektive repräsentiert, befasst sich die Vortragsreihe nicht nur mit der Frage, wie, warum und durch wen Archive konstruiert werden, sondern will auch Wege erkunden, um bestehende Archive kritisch zu hinterfragen und vielleicht sogar zu dekonstruieren, und fragen, ob dekoloniale, feministische, soziale und antirassistische Ansätze zur Arbeit mit und durch Archive als Formen des Aktivismus betrachtet werden können. Unser Bestreben ist es, von einer panoramaartigen historischen Perspektive auf die architektonische Forschung abzuweichen und eine Plattform für den Austausch von situierten Positionen, Thesen und Erzählungen vorzuschlagen.

Diese Vorlesungsreihe ist Teil des Lehrschwerpunkts "Architektur, Archive und Aktivismus", in dessen Rahmen im Wintersemester 2021-2022 am Kunstgeschichtlichen Institut der Goethe-Universität Frankfurt eine Reihe von Veranstaltungen und Aktivitäten zu diesem Thema stattfinden, darunter Seminare und Workshops von Dr. Daniela Ortiz dos Santos, Dr. Sarah Borree, Dr. Frederike Lausch und Dr. Lena Holbein sowie von Prof. Dr. Carsten Ruhl.


Ringvorlesung "Architecture, Arcive, Activism" 

This lecture series proposes to think of archives and archival work as potential forms of activism in the realm of architecture production, architecture discourse and its intersections with art. Activism implies a political demand if we understand the political as a communicative and conflictual space in which we all decide as a society how to act together. Archives are neither neutral nor stable institutions. They are historical and political entities themselves. They preserve, legitimize and shape both production and consumption of histories and theories of the built environment. Going beyond but not excluding records preserved in architectural collections, this lecture series tackles the historical and political processes of institutionalization, memory-making practices and socio-cultural legitimation of knowledge in architecture and urbanism.  

What is an archive or what can it be? And can we look at the city as an archive? Bringing into view that every archive represents a particular and curated perspective, the lecture series not only addresses how, why and through whom archives are being constructed, it also wants to explore ways to critically interrogate and maybe even deconstruct existing archives and ask whether decolonial, feminist, social and anti-racist approaches to working with and through archives can be considered forms of activism. Our efforts are to shift from a panoramic historical perspective on architectural research and to propose a platform for the exchange of situated positions, propositions and narratives. 

This lecture series is planned to be on site. If new restrictions apply for the Winter Semester, it will be entirely delivered in a digital format. It is part of the teaching focus “Architecture, Archives and Activism", in which a series of events and activities around this topic, including seminars organized by Dr. Daniela Ortiz dos Santos, Dr. Sarah Borree, Dr. Frederike Lausch and Dr. Lena Holbein as well as a workshop organized by Prof. Dr. Carsten Ruhl will be taking place through the Winter Semester 2021–2022 at the Art History Department of the Goethe University Frankfurt. 

The teaching focus is also an initiative by the Center for Critical Studies in Architecture (CCSA) and the Architectures of Order research cluster (AO). The CCSA reflects upon the history, theory and mediality of architecture as an intellectual and aesthetic challenge. The Center seeks to afford undergraduate and graduate students the skills to link theory and research expertise with interdisciplinary issues. This is based on the awareness that the access to certain historical topics is always accompanied with a specific interest in the present, while substantial architectural research can barely be conducted without knowledge of the history of ideas.

Further Information to be soon announced on the CCSA homepage (criticalarchitecture.org) 

Programm:

21.10. Introduction/Einführung
28.10. Workshop
04.11. "Wasser im Archiv", Rembert Hüser, Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Goethe-Universität Frankfurt am Main
11.11. Workshop
18.11. "The City is an Archive", Samuel Burgum, Department of Urban Studies and Planning, University of Sheffield
25.11. Workshop
02.12. "Die eingemauerte Bibliothek. Von Architekturen des Wissens",  Knut Ebeling, Professor für Medientheorie und Ästhetik, Kunsthochschule Berlin Weißensee
09.12. Workshop
16.12. "Action or Retraction? Prague as an Im/material Archive, 1950-1980" Hana Gründler, Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte, Florenz
20.01. Workshop/Lecture
27.01. "The Architect's Archive",  Anne Hultzsch, Assistant Professor, ETH Zürich
03.02. Workshop
10.02. "Archives: Secret-Défense?" Samia Henni, Albert Hirschman Chair for Identity Passions between Europe and the Mediterranean at the Institute for Advanced Studies, University of Marsailles
17.02. Final Discussion


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New Project:

Architectures of Order
Practices and Discourses between Design and Knowledge


"Architectures of Order" refers to the importance of order techniques in architectural practices and focuses on the relevance of architectural thought in social discourses. The project takes this context into account by understanding architecture as a cultural ordering practice that operates at the interfaces of control, knowledge, design and subjectivation. It asks, first, about the creation of order through architecture, second, about the significance of architecture for nonarchitectural order narratives, and third, about the interaction of both spheres. The project bundles competences in architectural history, history, cultural and media studies, sociology and design theory and integrates architectural design and media practice.

In the long term, LOEWE funding is intended to be the starting point for an internationally visible architectural profile in the Rhine-Main region. In addition to the Goethe University Frankfurt am Main, the Technical University Darmstadt and the Max-Planck-Institute for European Legal History, the German Museum of Architecture (DAM) and the Center for Critical Studies in Architecture (CCSA) are involved in this focus.

Homepage: www.architecturesoforder.org

Hier anmelden für den Newsletter



Öffentlicher Vortragsabend "Exploring the Effects of Architecture" mit anschließender Diskussion am 02.11.2021 um 18 Uhr 


Drei Vortragende und eine moderierte Diskussion widmen sich der Frage: Wie wirkt eigentlich Architektur? HANNAH LE ROUX (University of the Witwatersrand, Johannesburg), KENNY CUPERS (Universität Basel) und Daniel M. Abramson, Pamela Karimi, Laila Seewang und Meredith TenHoor für das AGGREGATE ARCHITECTURAL HISTORY COLLABORATIVE stellen Ihre Perspektiven auf die Ordnungsmacht gebauter Architektur vor. 

Gebaute Ordnung: Speicher des Wissens

Unser alltägliches Leben wird in nicht unerheblichem Maße von der architektonischen Konfiguration des uns umgebenden Raums beeinflusst. Den Ausgangspunkt für die thematische Ausrichtung der Ringvorlesung „Gebaute Ordnung. Speicher des Wissens“ im Wintersemester 2021/22 bildet die Feststellung, dass Architektur Wissen räumlich konfiguriert und damit wesentlichen Anteil an der Modulierung, Durchsetzung, Kanonisierung und Institutionalisierung epistemischer Modelle hat. Archive, Bibliotheken, Museen und Universitäten können als materialisierte Wissensordnungen aufgefasst werden: das gesammelte, ausgewählte, geordnete, erschlossene und vermittelte Wissen wird räumlich gefasst. Untersucht werden soll, inwiefern die konkrete architektonische Rahmung auf Organisations- oder Wissensstrukturen zurückwirkt.

Diesem Themenkomplex wird im Rahmen von vier Abendvorträgen nachgegangen, bei denen es um reale, theoretische und utopische Wissensordnungen und deren architektonische Konfiguration gehen wird.
DO 18.11.2021
WOUTER VAN ACKER: Reformatting the Memory Palace: When Everything Exists to End in a Document
MI 01.12.2021
PHILIPPE VIÉRIN: Reading Place
DO 13.01.2022
KIRSTEN WAGNER: Gebaute Welt- und Wissensordnung. Architekturen der Weltausstellungen im 19. Jahrhundert
DO 27.01.2022
EVA DOLEZEL: Objektarchitekturen, Wissenskonstellationen. Der museale Raum der Kunst- und Naturalienkammern in Theorie und Praxis
Die Veranstaltung findet im Rahmen des Jahresthemas 2021 statt und schließt an die Ringvorlesung „Gebaute Ordnung: Räume der Macht“ aus dem Sommersemester 2021 an.